STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

ACTIVUS

 

WSTĘP 

Najważniejszą zasadą wszystkiego co robimy jest działanie dla dobra dzieci i w ich interesie. Każdy kto z nami pracuje traktuje dzieci z szacunkiem i dba o ich potrzeby. Instruktorzy przestrzegają prawa i zasad jakie są ustalone. Ten dokument określa zasady, które nie pozwolą na robienie krzywdy dzieciom oraz jak można pomóc dziecku, które zostało skrzywdzone.

 

ROZDZIAŁ 1

PODSTAWOWE TERMINY

W tym dokumencie używamy kilku skróconych określeń. Oto, co one oznaczają:

  1. Szkoła Tańca – pod tą nazwą działają wspólnie firmy Activus Fitness, Activus Plus s.c., Activus Kids s.c., Klub Taneczno-Sportowy Activus
  2. Instruktorzy – są to osoby prowadzące zajęcia taneczne z dziećmi
  3. Uczestnik – każda osoba, która u nas trenuje
  4. Małoletni, Uczestnik Małoletni – każdy, kto ćwiczy w naszej Szkole Tańca, ale nie ma jeszcze 18 lat – czyli dzieci
  5. Opiekun Małoletniego Uczestnika – najczęściej rodzice dzieci, które u nas ćwiczą
  6. Krzywdzenie Małoletniego Uczestnika – zrobienie czegoś naprawdę złego jednemu z dzieci ćwiczących w naszej Szkole Tańca przez jakąkolwiek osobę, nawet jeśli jest to Instruktor lub rodzic; ale też taka sytuacja, kiedy dziecko czuje się zagrożone lub zaniedbywane
  7. Dane Osobowe Małoletniego – czyli wszystkie informacje o dziecku, na przykład imię, nazwisko czy informacja o tym, kiedy się urodziło
  8. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich – jest to osoba, która dba o ten dokument i o jego przestrzeganie.

 

ROZDZIAŁ 2 

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI INSTRUKTORÓW

 

  1. Activus dba, aby Instruktorzy nauczali w sposób profesjonalny.
  2. Każdy nowy Instruktor musi również udowodnić, że nigdy żadnemu dziecku nie zrobił krzywdy. Inaczej nie pozwolimy jemu pracować z dziećmi.

 

ROZDZIAŁ 3

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI NA LINII INSTRUKTOR – MAŁOLETNI, W TYM ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE

 

  1. Podstawową zasadą relacji między dziećmi a Instruktorami jest działanie dla dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
  2. Instruktorzy muszą przestrzegać prawa i regulaminu Szkoły Tańca oraz nie mogą przekraczać swoich uprawnień ani wykonywać czynności, które do nich nie należą.
  3. Zasady bezpiecznych relacji Instruktorów z Małoletnimi obowiązują wszystkie osoby pracujące z dziećmi .
  4. Podstawowe zasady jakich muszą przestrzegać Instruktorzy to w szczególności:
  5. a) profesjonalna relacja z dziećmi i reakcja względem nich w sposób bezpieczny i sprawiedliwy wobec innych dzieci
  6. b) cierpliwość i szacunek w rozmowie z dziećmi, zrozumienie dla ich uczuć, nie wymuszanie zwierzeń na siłę, zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy
  7. c) wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, ale też wyciąganie konsekwencji za ich nieprzestrzeganie, co uczy, że odpowiedzialność jest po stronie dziecka, a konsekwencje wynikają z jego działania
  8. d) branie pod uwagę potrzeb dziecka oraz dostosowanie wymagań do jego potrzeb i możliwości
  9. e) równe traktowanie dzieci bez względu na płeć, zainteresowania, niepełnosprawność, status społeczny, religię i światopogląd
  10. f) fizyczny kontakt z dzieckiem możliwy jest tylko wtedy, kiedy potrzebne jest to do prawidłowego uczenia ćwiczeń i technik naszych kroków i ruchów tanecznych (na przykład poprawianie pozycji albo pokazanie ćwiczenia) oraz wtedy, gdy taki kontakt jest naprawdę potrzebny dziecku w wyjątkowej sytuacji (na przykład, gdy dziecko potrzebuje się przytulić po porażce); ale na wszystkie kontakty inne niż podczas uczenia technik dziecko musi się zgodzić
  11. g) ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec Małoletniego, stanowcze reagowanie na złe zachowania
  12. h) panowanie Instruktora nad własnymi emocjami
  13. i) kontakt z dziećmi możliwy jest tylko podczas treningów, oficjalnych szkoleń, obozów, turniejów tanecznych i dotyczy celów edukacyjnych, sportowych, rywalizacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z dziećmi w innych terminach, musi o tym wiedzieć założyciel Szkoły Tańca i muszą zgodzić się na taki kontakt rodzice dziecka
  14. j) Instruktor nie może zdradzać poufnych informacji innym osobom, nawet swoim bliskim
  15. Instruktorzy nie mogą w szczególności:
  16. a) stosować wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych lub wykorzystywanie przewagi (zastraszanie, przymuszanie, groźby)
  17. b) zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dzieci
  18. c) krzyczeć na dzieci w celu wywołania u nich lęku lub strachu
  19. d) ujawniać informacje wrażliwe (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczące dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci
  20. e) zachowywać się w obecności dzieci w niewłaściwy sposób, np. poprzez używanie wulgarnych słów, obrażanie oraz wspominanie o wyglądzie dziecka w taki sposób, który może spowodować zawstydzenie
  21. f) faworyzować dzieci
  22. g) filmować, nagrywać głosu, fotografować dzieci dla potrzeb prywatnych Instruktora nie związanych z prowadzonymi treningami
  23. h) proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywać ich wspólnie z dziećmi lub w ich obecności
  24. i) zapraszać dzieci do swojego domu

 

ROZDZIAŁ 4

 PROCEDURY REAGOWANIA NA KRZYWDZENIE

  1. Każdy Instruktor lub inna osoba pracująca z dziećmi powinna reagować na krzywdzenie dzieci; w przypadku skrzywdzenia, dziecko ma prawo samo powiedzieć o tym każdemu Instruktorowi.
  2. Jest wyznaczona osoba, która jest odpowiedzialna za wszystkie czynności, jakie należy wykonać w przypadku krzywdzenia dzieci. Jest to założyciel Kinga Żelechowska-Wiśniewska.
  3. Każda osoba pracująca z dziećmi ma obowiązek dzwonienia na numer alarmowy 112, jeśli życie lub zdrowie dziecka jest naprawdę zagrożone.
  4. Instruktorzy mają prawo reagować również wtedy, kiedy dziecko jest krzywdzone poza treningami, w szczególności przez swoich rodziców. W takim przypadku każde dziecko ma prawo podejść do Instruktora i poinformować go o takim zdarzeniu.
  5. W każdym przypadku krzywdzenia Instruktorom nie wolno rozpowiadać innym osobom o krzywdzeniu, o ile nie jest to konieczne (mogą oni powiedzieć o tym rodzicom dziecka, policji, ratownikom medycznym lub innym upoważnionym osobom).

 

ROZDZIAŁ 5

 ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MAŁOLETNI – MAŁOLETNI, W TYM ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE

 

  1. Podstawową zasadą relacji między dziećmi jest wzajemny szacunek, zwrócenie uwagi na ich godność i potrzeby.
  2. Instruktorzy starają się tworzyć atmosferę życia klubowego, która promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
  3. Dzieci mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania pracy zespołowej, w tym uczą się pozytywnych relacji z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  4. Dzieci nie mogą w szczególności:
  5. a) stosować przemocy wobec jakiegokolwiek dziecka, w jakiejkolwiek formie
  6. b) używać wulgarnych i obraźliwych słów
  7. c) upokarzać, obrażać, znieważać innych dzieci
  8. d) zachowywać się w sposób niestosowny, czyli używać wulgarnych słów, gestów, żartów, kierować obraźliwe lub wstydliwe uwagi do innych dzieci
  9. e) zastraszać i grozić innym dzieciom
  10. f) nagrywać (również dźwięku) i fotografować inne dzieci bez uzyskania ich zgody oraz nagrywać i fotografować innych w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić (na przykład podczas przebierania się)
  11. g) udostępniać między dziećmi substancji psychoaktywnych i używać ich w swoim otoczeniu.